ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE
Podczas zajęć wspólnie odkrywamy świat dźwięków. Śpiewamy, tańczymy, słuchamy muzyki i gramy na instrumentach. Zajęcia mają również na celu pogłębianie relacji opiekun-dziecko. Opiekunowie towarzyszą dzieciom w radosnym przeżywaniu muzycznej przygody.
Kolorowe piórka lecą nad mą głową,
Migocąca bańka jest piękną ozdobą.
Świat jest tak ciekawy, pokaż mi go proszę,
Wszystko co doświadczam, w sercu moim noszę.
Pobądź ze mną razem, słuchaj, patrz, przeżywaj,
Zachwyć się i zatańcz, śpiewaj i odkrywaj…
Wspólne muzykowanie z dzieckiem jest bardzo istotne od najmłodszych lat. Muzyka kształtuje pamięć aktywną, przyspiesza rozwój mowy, podzielność uwagi, twórczą wyobraźnię oraz kompetencje poznawcze: od spostrzegania, poprzez klasyfikowanie do ocen estetycznych. Inne funkcje muzyki związane są z rozwojem samodzielności myślenia, zaspokajaniem potrzeby ekspresji, jak również wpływają na zdolności komunikacyjne. Muzyka tworzy świat przeżyć, kształtuje emocjonalność i wrażliwość, wpływa w szczególny sposób na rozwój dzieci, które od urodzenia do 5 – 6 roku życia rozwijają się wyjątkowo dynamicznie. Muzyka również umacnia więzi między dziećmi, a opiekunami.
GRUPY ZABAWOWE (grupy wsparciowo-rozwojowe)
To spotkania cykliczne (zazwyczaj raz w tygodniu) w stałej grupie uczestników.
Małe dzieci potrzebują dużo czasu, aby poczuć się bezpiecznie i ruszyć w pełne, radosne odkrywanie świata. Na zajęciach doświadczamy procesu budowania się grupy, tworzenia więzi z innymi dorosłymi i dziećmi, przyjemności oglądania rozwoju swojego (i nie tylko) dziecka.
Zajęcia są tak zorganizowane, aby zarówno dziecko jak i rodzic mieli przestrzeń do spotkania, pobycia, doświadczenia wspierającej mocy grupy. Dziecko w bliskości swojego rodzica zbiera cenne doświadczenia sensoryczne, muzyczne, ruchowe, społeczne – całe bogactwo przeżyć, które są doskonałą baza do rozwoju samodzielności, sprawstwa, przyjemności odkrywania. Wspólny czas rodzica z dzieckiem wspiera ich relacje, pomaga zatrzymać się, wybić z codziennego biegu, ucieszyć się sobą. Obecność innych rodziców na podobnym etapie życia pozwala na wymianę doświadczeń, wsparcie, inspirowanie się.
Czas zajęć składa się ze stałych elementów:
🍃 zabawy swobodnej w przygotowanej przestrzeni z pomocami dostosowanymi do potrzeb rozwojowych dziecka;
🍃 zabawy zorganizowanej, czyli momentu spotkania całej grupy na wspólnym powitaniu i śpiewaniu;
🍃 zabawy sensorycznej, czyli możliwości doświadczania wszystkimi zmysłami produktów spożywczo przyrodniczych o różnych fakturach, konsystencjach, kolorach, zapachach na dużych przestrzeniach kuwet, tac, basenów;
🍃 spotkanie może kończyć się wspólnym posiłkiem czyli chwilą na odpoczynek, pobycie z całą grupą, rozmowy, wymianę myśli.
Aktualnie grupy zabawowe prowadzę w Fundacji Sto Pociech.